سیستم پنوماتیک ماشین چیست ؟ بررسی مزایا و معایب سیستم پنوماتیک در ماشین

سیستم پنوماتیک ماشین چیست ؟

مزایا و معایب سیستم پنوماتیک در ماشین

امروزه سیستم های پنوماتیک کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند. یکی از صنایع محبوب که این فناوری در آن مورد استفاده قرار گرفته، صنعت خودروسازی می باشد. سیستم پنوماتیک ماشین مدت زیادی است که هواداران خاص خود را دارد.

با سعید اسپرت همراه باشید تا نکاتی ساده پیرامون مزایا و معایب سیستم پنوماتیک در ماشین را با هم مرور کنیم.

نکات مهم درباره سیستم پنوماتیک و آشنایی با روند کار آن در کف خواب کردن ماشین ها

What is Pneumatic Systems and How its Works in cars

سیستم پنوماتیک ماشین چیست ؟

سیستم های پنوماتیک سیستم هایی مکانیکی هستند که از هوای فشرده در خود بهره می برند. این سیستم ها شباهت های زیادی با سیستم های هیدرولیک دارند اما نباید از تفاوت های آن ها به سادگی عبور کرد. به طور کلی سیستم هیدرولیک، سیستمی مکانیکی است که از مایعات برای انتقال نیرو استفاده می کند. اما در سیستم پنوماتیک هوا این کار را انجام می دهد.

سیستم های پنوماتیک در همه جای دنیا به چشم می خورند. در این مطلب می خواهیم به شما نکاتی را پیرامون سیستم های پنوماتیک و البته به طور خاص، پنوماتیک ماشین ارائه کنیم.

سیستم پنوماتیک چیست؟

همانطور که گفته شد، سیستم پنوماتیک نوعی تکنولوژی است که از گازهای فشرده برای تولید نیرو استفاده می کند. از نظر لغوی، پنوماتیک یا نیوماتیک به معنای نفس یا هوا می باشد.

این فناوری به طور کلی روی مطالعه گازهای فشرده و نیروی مکانیکی تمرکز دارد. دندانپزشک ها در کار خود از این فناوری بهره می برند، ناسا برای کنترل و مدیریت ماهواره های خود از آن استفاده می کند و البته پنوماتیک ماشین یکی از محبوب ترین و عمومی ترین استفاده های این فناوری می باشد.

سیستم پنوماتیک ماشین چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده درباره سیستم پنوماتیک ماشین صحبت کنیم، باید عبارت کف خوابی را مطرح کنیم. کف خواب کردن ماشین ها مدت زیادی است که هواداران پر و پا قرصی دارد. این کف خوابی همان سیستم پنوماتیک ماشین بوده و یکی از استفاده های اصلی سیستم پنوماتیک ماشین، همین حالت کف خواب شدن خواهد بود. باید توجه داشت که برخی از انواع کف خوابی را می توان تنظیم کرد و سیستم پنوماتیک ماشین، الزاما به معنای عدم تغییر ارتفاع نیست.

سیستم پنوماتیک ماشین پژو پارس و غیره همانند باقی سیستم های پنوماتیک موجود در صنایع مختلف، نیروی الکتریکی را به حرکت تبدیل می کند. این عمل با استفاده از گازهای فشرده ای صورت می گیرد که عاری از هر گونه سم می باشد. سیلندرهایی وجود دارند که گاز یا هوای فشرده را آزاد می کنند. این گاز همان هوای معمولی ما است که به صورت آزاد وجود دارد. ضمن این ها به گاز موجود در دستگاه کمی مواد اضافه می کنند تا خطری برای محیط زیست نداشته باشد. کمپرسورهای سیستم پنوماتیک ماشین در صندوق عقب نصب می شود.

مزایای استفاده از پنوماتیک و بررسی عملکرد این سیستم

با سیستم پنوماتیک ماشین می توان ارتفاع خودرو را به چند حالت مختلف انجام داد. با این فناوری، به جای فنرهای عادی ماشین، بالن های مستحکمی قرار می گیرند. فشار باد این بالن ها با کمپرسورهایی، کم و زیاد می شود. به طور کلی استفاده از سیستم پنوماتیک ماشین، لذت بیشتری در رانندگی ایجاد می کند. شما در اصطلاح، رانندگی نرم تری را تجربه خواهید کرد. البته نباید از بحث زیبایی و جوان پسند بودن خودروهای دارای سیستم پنوماتیک ماشین غافل شد.

مزایا و معایب سیستم پنوماتیک ماشین

طبیعتا مزایای زیادی برای سیستم پنوماتیک ماشین وجود دارد. گازهای فشرده ای که در این سیستم وجود دارد، سازگاری بالایی با محیط زیست دارد و آلودگی بسیار پایینی ایجاد می کند. سرعت انتقال نیرو در این روش به نسبت روش هیدرولیک بسیار بالاتر است.

 

نکته بعدی و مهم درباره مزایای استفاده از این سیستم، کوتاه کردن کمک فنرهای خودرو می باشد. هنگامی که چنین سیستمی را روی خودروی خود نصب کنید، می توانید کمک فنرها را تا حدی برش داده و از خرابی آن ها جلوگیری کنید. در صورتی که کمک فنرهای شما دچار ایراد شوند، باید روش های تعمیر و تعویض کمک فنر را برای آن ها به کار ببرید. این موضوع به آن معنا است که دیگر نیازی به تنظیم ارتفاع با بریدن و خراب کردن سیستم کمک فنر خود ندارید.

اما درباره معایب سیستم پنوماتیک ماشین باید گفت که احتمال برخورد با زمین در هر صورت وجود دارد. علی رغم اینکه خودروهای جدید همانند بی ام و و دیگر خودروها دارای سیستم پنوماتیک بسیار هوشمند هستند و می توان آن ها را با یک گوشی هوشمند مدیریت کرد، باز هم احتمال ضربه خوردن در خیابان ها وجود دارد. البته خودروهای پیشرفته دارای سیستم خودکار برای تنظیم ارتفاع ماشین هستند اما قطعا مواردی در خیابان وجود دارد که نقطه ضعف سیستم باشند.

ضمن این که نصب سیستم پنوماتیک روی ماشین های عادی همانند پارس و دیگر موارد، احتمال ایراد را بالا می برد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان درباره سیستم پنوماتیک همین حالا با سعید اسپرت تماس بگیرید.

مشاوران ما بهترین سیستم پنوماتیک را با کمترین هزینه به شما پیشنهاد می کنند. 

۰۹۱۱۳۳۹۹۵۴۷

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*

Open chat
نیاز به کمک دارید پیام بزارید؟
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟پیام بزارید در اولین فرصت پاسخگو خواهم بود.